Létezik-e magnézium és B6-vitamin túladagolás?

Létezik-e magnézium és B6-vitamin túladagolás?

A magnézium és a B6-vitamin egyaránt fontos mikrotápanyag* szervezetünk számára. Hiányuk esetén számos panaszt, betegséget okozhatnak, azonban arra is vigyázni kell, hogy a napi ajánlott mennyiséget huzamosabb ideig ne lépjük túl. 

Magnézium

 

Testünkben 20-30 g magnézium található, melynek nagy része (50-60%) a csontokban és az izmokban raktározódik el. Részt vesz az egészséges ideg- és izomműködésben, a szénhidrát, a fehérje és a zsír energiává történő átalakításában, segít megakadályozni a szív- és érrendszeri betegségek, fogkárosodások, ízületi gyulladások és a kalciumot tartalmazó vese- és epekövek kialakulását.

 

A magnézium túladagolásról

 

Túladagolása csak abban az esetben léphet fel, ha hosszú időn át a nagy mennyiségű magnéziummal egyidejűleg sok kalcium és foszfor is jut a szervezetbe. Egyéb esetben káros mellékhatással nem kell számolni, hiszen a felesleges mennyiség a veséken keresztül, valamint a verejtékkel kiürül a szervezetből. Egyes vízhajtók tartós szedése esetén magnéziumhiány állhat fenn (kézremegés, éjszakai lábikragörcs), ezért figyelni kell a megfelelő magnézium pótlásra.

 

B-vitaminok

 

A B-vitaminok elengedhetetlenek a testünk egészséges fejlődéséhez és működéséhez. Vízben oldódnak, ami azt jelenti, hogy a felszívódásuk és a kiürülésük is gyorsan lezajlik, nem raktározódnak el. Ahhoz, hogy szervezetünkben folyamatosan megfelelő mennyiség legyen jelen, fontos az állandó utánpótlás.

 

A B6-vitamin túladagolásról

 

Táplálkozás útján B6-vitamin-túladagolás aligha fordulhat elő, ugyanis ha túl nagy mennyiség is kerül a szervezetbe, a felesleg a vizelettel és verejtékezéssel eltávolításra kerül.

 

B6-vitamintúladagolásról abban az esetben lehet szó, ha valaki hosszú időn keresztül nagyon nagy dózisban szed B6-vitamint vitaminkészítmények vagy étrend-kiegészítők formájában. Ekkor idegi zavarok, járási, mozgási nehézségek, a végtagok érzékelési zavara, fokozott fényérzékenység és bőrkiütések jelentkezhetnek.

Ha hiánybetegségek miatt vagy egyéb okból B6-vitamin készítmények szedésére lehet szükség, keresse fel kezelőorvosát.

 

 

(Barta Anikó Tünde, táplálkozástudományi szakember, Dr. Árki Ildikó)

*Mikrotápanyag: A mikrotápanyagok olyan tápanyagok, amelyek szükségesek a szervezetünk egészséges működéséhez, de energiát nem szolgáltatnak, és a szervezetünk nem képes őket előállítani. A különféle hiányállapotok elkerülése miatt fontos a megfelelő ellátottság. Mikrotápanyagok az ásványi anyagok és vitaminok.

 

 

2013. 06. 05.

 

<< Vissza a kezdőlapra
magnéziumhiány-teszt