Mennyi B6-vitaminra van szükségünk?

Mennyi B6-vitaminra van szükségünk?

Napi B6-vitamin-igényünk több tényezőtől függ, így az életkorunktól, nemünktől és a naponta fogyasztott fehérjék mennyiségétől is.

 

Az OÉTI ajánlása szerint a felnőttek számára az ajánlott napi B6-vitamin bevitel 1,4 milligramm (mg). Fokozódik a szervezet vitaminigénye terhesség és szoptatási időszak alatt: várandós kismamáknak napi 1,9 mg, míg szoptató anyukáknak napi 2 mg B6-vitamin fogyasztása javasolt. Hiánybetegségek miatt vagy egyéb okból B6-vitamin pótlása indokolttá válhat, ebben az esetben kérdezze erről a kezelőorvosát.

 

Gyerekeknél életkortól függően változik a napi ajánlás, fejlődésben lévő szervezetük vitaminszükségletének pótlására kiemelt figyelmet kell fordítani! Egy és hét év közötti kisgyerekeknek naponta 0,3-0,8 mg B6-vitaminra van szükségük. Tíz és tizennyolc év közötti gyerekek esetében napi 1-1,3 mg B6-vitamin bevitele ajánlott.

 

Az idős emberek B6-vitamin-szükséglete is megnő: 60 év felett napi 1,5-1,7 mg B6-vitamin-bevitel ajánlott.

A túlzott mértékű alkoholfogyasztás és a dohányzás növeli a napi B6-vitamin-igényt. A fogamzásgátló tabletták és antibiotikumok szedése miatt szintén szükség lehet a napi B6-vitamin dózis megemelésére.

 

Mivel a B6-vitamin-hiány számos szerv működésére van negatív hatással és igen súlyos következményekkel jár, a legjobb megelőzni a bajt odafigyelve a vitaminban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozásra. Vannak azonban olyan esetek, amikor szükségessé válik a B6-vitamin mesterséges pótlása. Felszívódási zavarokkal küzdő betegeknél vitaminban gazdag étrend mellett is jelentkezhetnek hiánytünetek. A hiányos, egyoldalú táplálkozás, mértéktelen diétázás szintén szükségessé teheti vitaminkészítmények szedését. A hiánytünetek (bőrgyulladás, a nyelv és a száj nyálkahártyájának gyulladása, zavarodottság, koncentrálási zavarok, depresszív hangulat, görcsök, étvágytalanság, hányás) jelentkezése esetén mihamarabb orvosi kezelésre, B6-vitamin pótlásra van szükség.

 

Túladagolható a B6-vitamin?

 

Túladagolás nagy mennyiségű B6-vitamin hosszú időn keresztül történő szedése esetén alakulhat ki. A B6-vitamin túladagolása elsősorban koordinációs zavarokban, perifériás idegrendszeri panaszokban (pl. bizsergésérzés), a lábak- és a karok zsibbadásában, élénk álmokban nyilvánulhat meg. Túladagolás csak abban az esetben fordulhat elő, ha valaki huzamosabb ideig több mint napi 1 gramm B6-vitamint vesz magához. Ennek igen kicsi a valószínűsége, tekintve, hogy például a vitaminban gazdag lazachús 100 g-ja csupán 1 mg B6-vitamint tartalmaz.

 

(Forrás: onmeda.de, OÉTI, Rodler Imre: Új Tápanyagtáblázat – B.M–Lektorálta: Barta Anikó Tünde, táplálkozástudományi szakember)

2013. 02. 03.

<< Vissza a kezdőlapra
magnéziumhiány-teszt